تاريخ : پنج شنبه 10 اسفند 1391برچسب:, | 21:5 | نویسنده : حاج میلاد مرادنیا

هزار سال گرفتار بغض تکراری

ولی هنوز نخوابیده ای و بیداری

هزار سال سراسر عبور بی سایه

نه از تو مانده نشانی نه از تو اخباری

هنوز هم تو غمینی زدست بی دینی

واین غمیست برایت همیشه ادواری

کجای راه ظهوراست و دیدنت ای یار

بدان که منتظرت مانده جمع بسیاری

مریضم و تب دیدار دارم ای اقا

جواب کرده مرا هر طبیب و بهداری

هنوز روزه دیدار تو و لب خشکست

بیا و این دم اخر بده تو افطاری

ویا ببر تو مرا زین قفس واین دنیا

ازاین سراچه ی دنیا و چار دیواری

اگر هنوز فرصت ماندن برای من باقیست

بیا به این دل نازک بده تو دلداری

خلاصه حرف من اینست گوش کن آقا

هزار سال نیایی تو باز سالاری




تاريخ : پنج شنبه 10 اسفند 1391برچسب:, | 20:34 | نویسنده : حاج میلاد مرادنیا


چرا باید نماز بخوانیم؟
چرا بايد خدا را عبادت كنيم؟ و چرا اين عبادت حتما بايد بصورت نماز باشد؟ مگر نماز چه ويژگي‌هايي دارد؟
نماز و اسرار تربيتي آن

• نماز موجب ياد خداست:

ياد خدا بهترين وسيله براي خويشتن داري و كنترل غرايز سركش و جلوگيري از روح طغيان است. «نمازگزار» همواره به ياد خدا مي‏باشد، خدايي كه از تمام كارهاي كوچك و بزرگ ما آگاه است، خدايي كه از آنچه در زواياي روان ما وجود دارد و يا از انديشه ما مي‏گذارد، مطلع و باخبر است و كمترين اثر ياد خدا اين است كه به خودكامگي انسان و هوسهاي وي اعتدال مي‏بخشد، چنان كه غفلت از ياد خدا و بي خبري از پاداشها و كيفرهاي او، موجب تيرگي عقل و خرد و كم فروغي آن مي‏شود.

انسان غافل از خدا در عاقبت اعمال و كردار خود نمي‏انديشد و براي ارضاي تمايلات و غرايز سركش خود حد و مرزي را نمي‏شناسد و اين نماز است كه او را در شبانه روز پنج بار به ياد خدا مي‏اندازد و تيرگي غفلت را از روح و روانش پاك مي‏سازد.

به راستي، انسان كه پايه حكومت غرايز در كانون وجود او مستحكم است، بهترين راه براي كنترل غرايز و خواستهاي مرزنشناس او همان ياد خدا، ياد كيفرهاي خطاكاران و حسابهاي دقيق و اشتباه‏ناپذير آن مي‏باشد. از اين نظر قرآن يكي از اسرار نماز را ياد خدا معرفي مي‏كند: «اقم الصلوة لذكري؛ نماز را براي ياد من بپادار!» (1)

• دوري از گناه:

نمازگزار ناچار است كه براي صحت و قبولي نماز خود از بسياري از گناهان اجتناب ورزد؛ مثلا، يكي از شرايط نماز مشروع بودن و مباح بودن تمام وسايلي است كه درآن به كار مي‏رود، مانند آب وضو و غسل، جامه‏اي كه با آن نماز مي‏گزارد و مكان نمازگزار، اين موضوع سبب مي‏شود كه گرد حرام نرود و در كار و كسب خود از هر نوع حرام اجتناب نمايد؛ زيرا بسيار مشكل است كه يك فرد تنها در امور مربوط به نماز به حلال بودن آنها مقيد شود و در موارد ديگر بي پروا باشد.

گويا آيه زير به همين نكته اشاره مي‏كند و مي‏فرمايد: «ان الصلوة تنهي عن الفحشأ و المنكر؛ كه نماز (انسان را) از زشتيها و گناه باز مي‏دارد.» (2)

بالاخص اگر نمازگزار متوجه باشد كه شرط قبولي نماز در پيشگاه خداوند اين است كه نمازگزار زكات و حقوق مستمندان را بپردازد؛ غيبت نكند؛ از تكبر و حسد بپرهيزد؛ از مشروبات الكلي اجتناب نمايد و با حضور قلب و توجه و نيت پاك به درگاه خدا رو آورد و به اين ترتيب نمازگزار حقيقي ناگزير است تمام اين امور را رعايت كند. روي همين جهات، پيامبر گرامي ما(صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) مي‏فرمايد: نماز چون نهر آب صافي است كه انسان خود را در آن شست و شو دهد، هرگز بدن او آلوده و كثيف نمي‏شود. همچنين كسي كه در شبانه روز پنج مرتبه نماز بخواندو قلب خود را در اين چشمه صاف معنوي شست و شو دهد، هرگز آلودگي گناه بر دل و جان او نمي‏نشيند.
آثار فردي و تربيتي نماز به آنچه كه گفته شد منحصر نيست؛ ولي اين نمونه مي‏تواند نشانه كوچكي از اسرار بزرگ اين عبادت بزرگ اسلامي باشد.

• نظافت و بهداشت:

از آنجا كه نمازگزار در برخي از مواقع همه بدن را بايد به عنوان «غسل» بشويد و معمولا در شبانه روز چند بار وضو بگيرد و پيش از غسل و وضو تمام بدن خود را از هر نوع كثافت و آلودگي پاك سازد؛ ناچار يك فرد تميز و نظيف خواهد بود. از اين نظر نماز به بهداشت و موضوع نظافت كه يك امر حياتي است كمك مي‏كند.

• انضباط و وقت‏شناسي:

نمازهاي اسلامي هر كدام براي خود وقت مخصوص و معيني دارد و فرد نمازگزار بايد نمازهاي خود را در آن اوقات بخواند، لذا اين عبادت اسلامي به انضباط و وقت‏شناسي كمك مؤثري مي‏كند.

بالاخص كه نمازگزار بايد براي اداي فريضه صبح پيش از طلوع آفتاب از خواب برخيزد، طبعا يك چنين فردي گذشته از اين كه از هواي پاك و نسيم صبحگاهان استفاده مي‏نمايد، به موقع فعاليتهاي مثبت زندگي را آغاز مي‏كند.

آثار فردي و تربيتي نماز به آنچه كه گفته شد منحصر نيست؛ ولي اين نمونه مي‏تواند نشانه اسرار بزرگ اين عبادت بزرگ اسلامي باشد.



تاريخ : پنج شنبه 10 اسفند 1391برچسب:, | 15:6 | نویسنده : حاج میلاد مرادنیا


1.حضرت فاطمه زهرا(س) در حال نماز از شدت ترس از خداوند نفسش به شماره می افتاد. (میزان الحکمه، ج5، ص 382)

2. هنگامی که امام حسن مجتبی(ع) به نماز می ایستاد تن مبارک حضرتش در مقابل پروردگار می لرزید و هرگاه که یاد بهشت و جهنم می نمود چون مار گزیده مضطرب و پریشان می شد و به خود می پیچید. (لهوف، ص12)

3.در عصر تاسوعا امام حسین(ع) به برادرش عباس بن علی(ع) فرمود: «اگر بتوانی لشکر دشمن را برگردانی و امروز جنگ نشود چنین کن تا مگر امشب برای پروردگار نماز بخوانم زیرا او می داند که من نماز و تلاوت قرآن را دوست می دارم.» در ظهر عاشورا هنگامیکه ابوثمامه صائدی وقت نماز را به یاد امام (ع) آورد امام در حق او بهترین دعا را کرد و فرمود: «نماز را بیادم آوردی خدا تو را از نمازگزاران و اهل ذکر قرار دهد.» (مقتل الحسین، مقرم ص294)

 

بقیه در ادامه مطلب.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 10 اسفند 1391برچسب:, | 14:50 | نویسنده : حاج میلاد مرادنیا



تاريخ : سه شنبه 8 اسفند 1391برچسب:, | 20:35 | نویسنده : حاج میلاد مرادنیا

 

در حدیثی هشداری بس جدی پیرامون حضور قلب در نماز وجود دارد ، آنجا که می‌فرماید: اگر کسی هیچ در نماز حضور قلب نداشته باشد، چنین نمازی (که به آسمان رفته) بر سر نماز گزارش سقوط می‌کند.( وسایل الشیعه شیخ حر عاملی، ص 17)

********************************************************************************


در حال عبادت

یکی از دغدغه های همیشگی متدینین پیدا کردن حالت حضور و توجه در نماز است که البته کار بسیار مشکلی است اما هم مهم است و هم لازم. و در لزوم آن احادیث تکان دهنده ای وجود دارد مبنی بر این که نماز گاهی نصف گاهی کمتر و گاهی بیشتر از آن قبول شده و به بالا می‌رود و این بستگی دارد به حضور قلب در نماز.

در حدیثی هشداری بس جدی پیرامون حضور قلب در نماز وجود دارد ، آنجا که می‌فرماید: اگر کسی هیچ در نماز حضور قلب نداشته باشد، چنین نمازی (که به آسمان رفته) بر سر نماز گزارش سقوط می‌کند.( وسایل الشیعه شیخ حر عاملی، ص 17)

در بعضی روایات داریم که اگر کسی نماز را با توجه و رعایت حدود آن بخواند نماز انسان را دعا می‌کند و خطاب به انسان می‌گوید: «خدا تو را حفظ کند که مرا حفظ کردی» و اگر نماز با توجه نباشد نماز انسان را نفرین می‌کند و می‌گوید: «خدا ضایعت کند که مرا ضایع کردی!»( وسائل الشیعه شیخ حر عاملی، ص 78و  80 و 90)

 

بقیه در ادامه مطلب.

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 8 اسفند 1391برچسب:, | 20:20 | نویسنده : حاج میلاد مرادنیا

جایگاه نزول برکات و خیرات آسمانى است. تجلى بهشت خدا در زمین و محل همنشینی فرشتگان با اهل آن است. در تاریخ اسلام مساجد همواره مجری و عهده دار نقش های مهم عبادی ، سیاسی و فرهنگی جامعه اسلامی بوده است. مطالعه در زمینه هر یک این نقش ها، سیمای «مسجد نمونه» را به ما نشان می دهد.
-ویژگی آموزشی مسجد نمونه
پیامبر اسلام (ص) در مسجد ، آیات قرآن، احکام و معارف دینی را متناسب را رشد و توان فکری مخاطبان آموزش می داد.

 

بقیه در ادامه مطلب.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 6 اسفند 1391برچسب:, | 13:13 | نویسنده : حاج میلاد مرادنیا

«و کذالک جعلنا لکل نبی عدواً من المجرمین» و خداوند تبارک و تعالی در مورد دشمنان امت اسلامی این گونه می فرماید:«و لایزالون یقاتلونکم حتی یردکم عن دینکم ان استطاعوا»

خداوند در تحلیل روش شناسی و رفتار شناسی دشمنان اسلام و توحید، به این نکته توجه می دهد که دشمنان اسلام، به سبب هم دلی و همانندی در فکر و اندیشه،یکسان و همانند عمل می کنند.[3]

تهدید و جنگ همواره در طول تاریخ وجود داشته است...

بقیه در ادامه مطلب..



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 6 اسفند 1391برچسب:, | 13:4 | نویسنده : حاج میلاد مرادنیا

 

نقش نماز در مقابله با جنگ نرم

با نگاهی به جریان شناسی جنگ نرم می توان گفت که این شیوه ی جنگی، ازدیرباز مورد استفاده قرار گرفته و همواره از سوی انسان ها در

جنگ ها به عنوان یک ساز و کار موثر مورد توجه بوده است. اصولاً بهره گیری از هر ابزاری درجنگ نرم بر این پایه و محور قرار می گیرد که بر

اندیشه و احساسات مخاطب تاثیر گذاشته و او را مرعوب خود می سازد و بی آنکه واکنشی از خود نشان دهد،تسلیم دشمن شده و یا در

مسیر خواسته های او گام بردارد. دشمن در جنگ نرم تلاش می کند تا با استفاده از ابزار های فرهنگی و ارتباطی پیشرفته و با شایعه ودروغ

پراکنی و ایجاد بد بینی اختلاف ایجاد کند.  « مقام معظم رهبری»



تاريخ : یک شنبه 6 اسفند 1391برچسب:, | 12:13 | نویسنده : حاج میلاد مرادنیا

نماز های مستحبی

نماز های نافله روز و شب

۱- نافله ظهر :

وقت آن قبل از نماز ظهر و چهار نماز دو رکعتی است .

۲- نافله عصر :

وقت آن قبل از نماز عصر و چهار نماز دو رکعتی است  .

۳- نافله مغرب :

وقت آن بعد از نماز مغرب و دو نماز دو رکعتی است ...

 

بقیه در ادامه مطلب.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, | 15:27 | نویسنده : حاج میلاد مرادنیا

جایگاه نماز در ادیان مختلف به غیر از اسلام

 

1ـ جایگاه نماز در آئین زرتشت

زرتشتیان نماز شان بسیار شبیه نماز مسلمانان بوده و همان طور در پنج وقت باید نماز و
 
دعاهای مخصوص را بخوانند و نیز مقدّماتی برای انجام مراسم عبادی دارند كه بی شباهت به
 
مقدّمات نماز در اسلام نمی باشد. در كتاب «دیانت زرتشتی» آمده است، زرتشتی ها هر 24
 
ساعت را به 5 دوره یا گاه تقسیم می نمایند و آداب مذهبی تابع این پنجگانه است. بر هر
 
زرتشتی مؤمن فرض است كه در هر یك از پنج دوره، ادعیه و مناجات های خاصّ بخواند. این
 
ادعیه و نیایش ها با ستایش و تمجید اورمزد همراه است و از اصول و واجبات ضروری زندگانی
 
روزانه زرتشتیان محسوب می گردد. امّا این روزه فرضیات پنجگانه را معمولاً موبدان به جا می
 
آورند و اكثر زرتشتیان به خواندن ادعیه در صبحگاه و شامگاه اكتفا می كنند...
 
 
 
بقیه در ادامه مطلب.


ادامه مطلب
صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد