خاطرات نماز بزرگ مردان ارتش
شهید سرتیپ محمد جعفر نصر اصفهانی فرماندهی گردان 799 تکاور را به عهده داشت و من هم معاون او بودم.
سال 1377 در منطقه ی «باغ طالبان» در غرب کشور محافظت از جاده های نفت به عهده گردان ما بود.
شهید نصر به عنوان فرمانده گردان از من خواست تا از پایگاه ها بازدید کنیم.
هنگام مراجعت به قرارگاه ناگهان به ساعت نگاه کرد و به راننده گفت: نگه دار. گفتم: چی شده؟ گفت: وقت نماز است.
نمازدر وسط بیابان گرم، با همدیگر شروع به اقامه نماز کردیم و پس از اندکی دوباره به راه افتادیم.
شهید نصر در هر شرایط، نماز خود را اول وقت اقامه می کرد.
وی همیشه نیم ساعت به اذان مانده، سجاده اش را پهن می کرد و نیم ساعت پس از اقامه نماز هم به تعقیبات نماز می پرداخت.
این شهید چندین مرتبه در جنگ مجروح شده بود، اما من که همکار و هم سنگر او بودم، از این موضوع اطلاع نداشتم و بعد از شهادتش به این موضوع پی بردم.
(سروان علی شریف نیا)
تودۀ عظيمي از مسلمانان براي اداي آن گرد ميآيند. اين نماز بيانگر ماهيت اجتماعي و سياسي نظام اسلامي و مظهر پشتيباني امت اسلامي از حكومت عدل و قسط و تأييد اعمال مسؤولان حكومت اسلامي است. در خطبههاي نماز جمعه، مردم به اطاعت و اجراي فرامين الهي، پيشهكردن تقوي و پرهيزگاري در زندگي روزمرۀ خود و تلاش در راه همبستگي و وحدت بين مسلمانان توصيه ميشوند. از امور سياسي، اجتماعي، اقتصادي و نظامي جامعۀ خود آگاه ميگردند. دربارۀ مصالح مسلمانان و كشورهاي اسلامي، وقايع و پديدههاي بينالمللي و كيفيت رفتار و روابط با ساير ملتها و دولتها بحث ميشود، لذا در استقلال و موجوديت اسلامي جامعه، رشد آگاهيهاي مردم و ايجاد همبستگي بين آنان تأثير بسزايي دارد. بقیه در ادامه مطلب.
در جوامع بشري كمتر جامعه اي را مي توان يافت كه با دين سر و كار نداشته باشد. همه اديان بخصوص اديان آسماني مظاهري دارند كه بدان وسيله پيروان خود را به معبود نزديك مي كنند نماز نيز از مظاهر و اركان دين اسلام است هر نمازگزاري به تناسب سطح نماز خويش از تعاليم و آثار و بركات آن برخوردار مي گردد. اين مقاله با هدف آسيب شناسي بي توجهي به حقيقت نماز و ارائه ي راهكارها در جهت رفع آسيبها در اقامه نماز با استفاده از روش اسنادي تهيه شده است ابتدا به بررسي جايگاه نماز در و زندگي فردي و اجتماعي و تكامل انسان پرداخته شده است آنگاه آسيبهاي بيتوجهي به نماز مانند عدم آشنايي با فلسفة نماز، احساس عقب ماندگي، تنبلي و تن پروري، سهل انگاري، غرق شدن در زندگي مادي، تربيت غلط خانوادگي، دوستان و محيط اجتماعي فاسد، برخوردهاي نامناسب برخي افراد مذهبي مطرح شده و سپس راهكارهايي مانند آشنايي با فلسفه نماز، دوري از پرخوري و پرخوابي و شهوتراني، اميدواري به رحمت خداوند، اختصاص بهترين اوقات براي اقامه نماز، هماهنگي گفتار و عمل مربيان و والدين،قطع رابطه با دوستان ناباب، فعال شدن رسانه ها در جهت دادن اطلاعات و معرفي الگوهاي مناسب، كوشش مسئولان در جهت اصلاح جامعه، بيان شده است. در نهايت نتيجه گيري بعمل آمده است. كليد واژگان: آثار نماز- آسيب شناسي- خداوند- دين اسلام- نماز مقدمه: انسان در ميان مخلوقات برترين موجودي است كه بالاترين استعداد تكامل را دارد از نقطه صفر آغاز به حركت كرده و به سوي بي نهايت همچنان پيش مي رود و چرخ تكامل او اگر در مسير حق باشد، متوقف نخواهد شد. از طرفي عبادت مكتب عالي تربيت و است، انديشه انسان را بيدار مي كند و فكر او را متوجه بي نهايت مي كند، گرد و غبار گناه و غفلت را از دل و جان مي شويد، صفات عالي انساني را در وجود او پرورش مي دهد، روح ايمان را تقويت و آگاهي و مسئوليت به انسان مي بخشد. (مكارم شيرازي، ج 11، 1362:145) حلقه اتصال انسان به مبدأ آفرينش مي باشد و باعث تخلق انسان به صفات ملكوتي مي شود. بارزترين شكل عبادت، نماز است كه مهمترين عامل ذكر و بهترين رافع غفلت است. نماز روح تشكر و سپاس را در نمازگزار تقويت مي كند. نماز پيوستن به خدا و بريدن از غير اوست. تسليم و رضا به قضاي خداوند متعال است. نماز اطاعت از خدا و پرهيز از عصيان است نماز موجب تقوي و تقوي نيروي تشخيص حق از باطل را به نمازگزار مي دهد. نمازگزار خدا را ناظر بر اعمال خود مي داند و عالم را محضر خدا مي داند و در محضر خداوند معصيت نمي كند. بقیه در ادامه مطلب.چكيده
افراد زیادی بودند که در صحنه های نبرد هم نماز زا فراموش نمی کردند ولی حالا انسان هایی یافت می شوند که در شرایط امنیت وسلامتی کامل نیز نماز را آشکارا ترک می گویند. در این مورد به داستان زیر توجه کنید .
حضرت فاطمه (س) از پدرش رسول خدا(ص) نقل می کند که هرکس نماز را سبک شمارد در دنیا ، قبر، برزخ ودر قیامت گرفتار پانزده بلا می شود . شش نوع آن در دنیا، سه نوع آن موقع مرگ و جان دادن ، سه نوع در قبر و سه نوع دیگر در قیامت آن هنگامى كه از قبر بر انگیخته شود خواهد بود.
امّا آن شش نوع عقابى كه در دنیا خواهد دید:
برداشتن بركت و توفیق از عمرش ، كه نتواند از آن بهره كافى و سودمندى برگیرد.
برداشتن بركت از درآمدهایش
پاك شدن سیماى نیكوكاران از چهرهاش .
سرگردان و دلسرد شدن در كارها و عباداتش .
دعاها و خواسته هایش مستجاب نخواهد شد.
آن كه در دعاى مؤمنین سهیم نخواهد بود و دعاى خیر ایشان شاملش نمى شود.
و امّا آن عقابهایى را كه هنگام مرگ خواهد دید:
ذلیلانه خواهد
گرسنه و تشنه جان مى
هیچ چیزى تشنگى و گرسنگى او را بر طرف نسازد.
و امّا آن عذاب هایى كه در قبر دچارش مىشود:
خداوند متعال ملكى را مامور مى نماید تا مرتّب او را مورد شكنجه قرار دهد.
قبرش تنگ و تاریك و وحشتناك
و امّا آنچه در قیامت مبتلایش مى گردد:
خداوند ملكى را مامور مى نماید تا او را بر صورت ، روى زمین بكشاند و اهل محشر او را تماشا
محاسبه و بررسى اعمالش سخت و دقیق خواهد بود.
پهلوهای خود را از بسترها جدا می کنند و پروردگار خود را با ترس و طمع می خوانند... سوره سجده آیه16
................(قابل توجه کسانی که می گویند عبادت از روی ترس جهنم و طمع بهشت، کم ارزش است!)....
چند نکته درباره نماز شب:
1.نماز شب نه تنها برای آخرت و قبر و قیامت انسان چاره سازه بلکه برای رفع گرفتاری های دنیوی هم نتیجه میده! در بعضی روایات اومده که نماز شب حتی برای بعضی مسائل مالی انسان هم مفیده و خلاصه آثار دنیوی و اخروی فراوونی داره.
2.نماز شب مثل همه نمازها، باید با طهارت شرعی باشه یعنی مثلا وضو داشته باشه و بدن و لباسش پاک باشه.
3.نماز شب رو میشه نشسته یا خوابیده یا در حال راه رفتن خواند اگه در حالت اول یا دوم بود لازمه قبله رو رعایت کنه اما در حالت سوم الزامی نیست.
4.اگه بخواد حداقل نماز شب رو بخونه به این شکله: 4تا نماز دو رکعتی می خونه بدون سوره (فقط حمد) و بدون قنوت و سایر مستحبات، به نام نافله شب بعد یک دو رکعتی می خونه به نام شفع و یک رکعت هم به نام وتر... همین! یعنی شاید مجموعا 10دقیقه هم نشه... اما همین ده دقیقه، گرفتاری ها در روز حسرت آدم رفع می کنه که..... حتی اگه حال نداشت می تونه یه شفع و وتر بخونه (3دقیقه) و حتی اگه نشد یه وتر(یک دقیقه) بخونه.
5.اگه حال داشت و خواست بیشتر ثواب ببره بعد حمد، سوره هم بخونه و همچنین در رکعت دوم هر کدوم از اون نمازهای چهارگانه قنوت بخونه و همچنین در نماز وتر (نه شفع) و چون نماز مستحبیه می تونه به جای یک سوره کامل، چند آیه از هرجای قرآن بخونه و هرچقدر بیشتر بهتر... بعضی بزرگان سوره های طولانی در نماز شب می خوندند.
6.قنوت نماز وتر رو خوبه طولانی بخونه و مخصوصا امور استغفار و طلب بخشش از خدا رو در وتر بخونه دعاهای مختلفی رو میشه در قنوت وتر خوند اما بهتره مضمونش امور استغفار و طلب بخشش باشه و طلب بهشت و ترس از جهنم...
7.بهتره در وتر، سوره توحید و فلق و ناس خونده بشه و همچنین در قنوتش برای مؤمنین و مؤمنات و پدر و مادر طلب بخشش بشه مثلا: ربِّ اغفِر لی و لِوالِدَیَّ و للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات الاحیاءِ منهم و الاموات و ربِّ ارحَمهُما کما رَبَّیانی صغیرا
8. این اذکار برای قنوت وتر مناسبه: العَفو، لا الهَ اِلّا اَنتَ سُبحانَکَ اِنّی کُنتُ مِنَ الظالمین، هذا مقامُ العائِذِ بِکَ مِنَ النّار، اَستَغفِرُ اللهَ و اَسأَلُهُ التَوبَة، رَبِّ اغفِر وَارحَم وَ اَنتَ خَیرُالرّاحِمین، و دعاهایی که حاوی استغفار هستند... دعای نماز شب حضرت سجاد(ع) رو هم از صحیفه مبارکه سجادیه بخونند (دعای32صحیفه) و همچنین دعای9و16و28و31و38و40و50و51 ...آه! که چقدر این ادعیه صحیفه سجادیه نازنین هستند و اسلامِ حقیقیِ مدفون شدهء زیر افکار شیاطین عارف مسلک رو زنده می کنند در روح فطری انسان!
چرا امام سجاد(ع) در دعای32صحیفه از مار و عقرب جهنم و آتش های بی تخفیفش می گویند و از ناری که استخوان ها را خاکستر می کند و بر زاری کنندگان رحم نمی آورد به خدا پناه می برند؟ بذار مولوی خوش باشه و بگه: ما را نه غم دوزخ و نه شوق بهشت است! به قول یکی از رفقای هم لینک، مولوی کیه که جلوی حرف اولاد معصوم پیغمبر(ص) حرفی داشته باشه؟
9.وقت نماز شب در حال عادی از نیمه شب شرعی شروع میشه (قابل توجه دوستان اینترنتی که گاهی تا یک و دو هم بیدارند) و اگه کسی نتونه بعد نیمه شب بیدار بشه می تونه قبل نیمه شب بخونه (قابل توجه دوستانی که زودخواب هستند) نیمه شب شرعی هم دوجور در فقه تعریف شده که برای نماز شب، این قول محتاطانه تر و به جهت فقهی قوی تر است:
همون ساعت اذان ظهر در شب.. یعنی مثلا اگه اذان ظهر ساعت12:07بود این نیمه شب میشه12:07بامداد و اگه اذان ظهر ساعت11:55بود میشه11:55شب... البته مقلدین در این مورد به مرجع شون رجوع کنند چون اختلافیه (این که گفتم قول نیمی از فقهاست)
نکات دیگه ای هم هست که فعلا باشه تا موقع مناسبش ... و کلام آخر توصیه نبی آخر(ص) به وصی اول(ع) خود: ای علی! بر تو باد نماز شب بر تو باد نماز شب بر تو باد نماز شب...
اهل بيت و اسباب نزول (2)ـ سبب نزول آيه ولايت
فصلنامه پژوهشهاي قرآني تابستان 1374 ، سال اول ـ شماره مسلسل 2
علوم قرآني ـ اسباب نزول
حسن حکيم باشي
«انّما وليکم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلاة و يؤتون الزکاة و هم راکعون»
مائده/ 55
همانا ولي شما خدا و پيامبرش و کساني اند که نماز به پا مي دارند و در حال رکوع، زکات مي پردازند.
اين آيه در اصطلاح آيه ولايت ناميده مي شود و بسياري از اهل تفسير و روايت و تاريخ، از آن به همين عنوان ياد کرده اند، البتّه در برخي موارد، آيه «زکات به خاتم» نيز ناميده شده است.
اين تعبير از سخن امام علي (ع) در يکي از احتجاجهاي آن حضرت استفاده شده است .
آيه ولايت يکي از نُه آيه اي است که در آنها از علي (ع) به عنوان «مؤمن» ياد شده و خداوند مراتب ايمان راستين او را مورد امضا و تأييد خود قرار داده است.
در اين باره حسّان بن ثابت انصاري شاعر معروف صدر اسلام چنين سروده است:
- من کان في القرآن سمّي مؤمنافي تسع آيات تلين غزارا
- في تسع آيات تلين غزارافي تسع آيات تلين غزارا
کيست که در نه آيه از قرآن که همواره تلاوت مي شود، مؤمن ناميده شده باشد؟
علامه اميني پس از نقل اين اشعار مي نويسد:
«ما در اين باره بر ده آيه دست يافته ايم و علت تعبير حسّان بن نُه آيه مشخص نيست».
و سپس آيات ده گانه را با توضيحات و مدارک لازم آن مي آورد . بعضي نيز چون معاويه بن صعصعة شمار اين آيات را سي آيه دانسته، چنين مي سرايد:
- و من نزلت فيه ثلاثون آيةتسميّه فيها مؤمنا مخلصا فردا
- تسميّه فيها مؤمنا مخلصا فرداتسميّه فيها مؤمنا مخلصا فردا
و کسي که درباره او سي آيه نازل گرديده که در اين آيات او را فردي مؤمن و مخلص مي نامد.
من آن لالة وحی ام که گردیده خزانی
قدم گشته کمانی در ایام جوانی
مدینه ز تو سیرم، دعا کن که بمیرم
بهارم شده پاییز نمانده بر و برگم
به زودی همه یاران بنالند به مرگم
مدینه ز تو سیرم، دعا کن که بمیرم
علی بی کس و تنها غریبانه نشسته
دگر کار نیاید از این دست شکسته
مدینه ز تو سیرم، دعا کن که بمیرم
من آن یاس کبودم که چیدند ز باغم
به لب آمده جانم به دل مانده دو داغم
مدینه ز تو سیرم، دعا کن که بمیرم
نه دیوار مرا کشت، نه مسمار مرا کشت
بدانید بدانید غم یار مرا کشت
مدینه ز تو سیرم، دعا کن که بمیرم
نفس ها شده در دل، همه شعلة آهم
تنم نقش زمین شد، علی کرد نگاهم
مدینه ز تو سیرم، دعا کن که بمیرم
من و بازوی مجروح، من و صورت نیلی
کجا بر ورق گل بود طاقت سیلی
مدینه ز تو سیرم دعا کن که بمیرم
تاراج دل اشاره به یک تار موی توست
چشمی هزار سال خریدار روی توست
آن لحظه های ناب حضورت مجسمست
وقتی که تشنه این دل و دنبال جوی توست